07 Dec 2018

World AIDS Day-kampanj 2018

MAN med HIV attackerad på förskola – World AIDS Day-kampanj 2018

Sedan 80-talet är det så här vi är vana att se hiv porträtteras och skrivas om i tidningar och andra massmedier. Genom åren har sensationsrubriker och löpsedlar om hiv sålt miljontals lösnummer världen runt och på så vis format vår bild av hiv. Vi vill med denna kampanj ta tillbaka rubrikerna som massmedia en gång skapade och fylla rubrikerna med vår bild av hur livet med hiv ser ut.

Vi vill med årets World AIDS Day-kampanj ta tillbaka rubrikerna som massmedia en gång skapade och istället fylla rubrikerna med vår bild av hur livet med hiv ser ut. Att hiv faktiskt är en kronisk sjukdom, som inte kan överföras när den är välbehandlad. En bild som vi annars nästan aldrig får se – eftersom den inte säljer tidningar.

För oss är den största sensationsrubriken att hiv inte kan överföras

Idag vet vi, bortom alla tvivel, att medicinerna för hiv är så effektiva att viruset inte längre kan skada kroppen eller överföras till någon annan, vid varken oskyddat sex eller graviditet när en står på effektiv behandling.

Vi vill samtidigt uppmärksamma och diskutera medias roll och ansvar i att forma och skapa så väl fördomar som fakta. Speciellt i en tid då information flödar ofiltrerad. Innan 1996 fanns det inga effektiva hivmediciner, då fyllde medias skräckrubriker och den skrämselpropaganda om hiv ett syfte, att begränsa spridningen av hiv. Nu har effektiva hivbehandlingar funnits i över 22 år, personer som lever med hiv har fått ställa om sina liv från att ha trott att de ska dö i aids, till att livet plötsligt fortsätter. Men samhället och media har inte ställt om sig till denna nya sanning och den gamla bilden av hiv lever kvar i det kollektiva minnet. Vi tycker att det är dags att ändra detta en gång för alla.

Om kampanjen

World AIDS Day-kampanjen är ett bilateralt antistigma-projekt som görs i samarbete med Danska AIDS-Fondet för fjärde året i rad. Kampanjen har en räckvidd på cirka 4 miljoner människor i Sverige och Danmark och är den största satsningen i sitt slag för att uppmärksamma hiv i Norden. Kampanjen startade den 28 november och kommer att finnas på olika webbsidor och på Facebook fram till och med 10 december.

Se hela kampanjen och de andra filmerna på hiv-sverige.se.

Till kampanjen